Geschreven door : Rinosseros - Categorieën : Reviews De Stripspeciaalzaak

Jeux d'enfant (Kodomo no asobi) - Jeux d'enfant (Kodomo no asobi)

Verhaal:

Jun-chan is een doodgewoon meisje. Ze groeit op op het platteland, trekt daarna naar Tokio om te studeren en vindt er uiteindelijk werk. Jeux d’Enfant volgt Jun-chan tijdens enkele momenten uit haar leven. Geen spannende avontuurlijke momenten, maar wel alledaagse taferelen.

Mijn mening:

Wat me het eerste opvalt bij Jeux d’Enfant is de gelijkenis met Everyday van Kiriko Nananan, zowel wat betreft de tekeningen als het scenario. Beide mangaka’s besteden heel wat aandacht aan de gezichten van de personages, maar dit resulteert wel in een beetje de veronachtzaming van de rest van het lichaam en bijbehorende in het rond zwaaiende lichaamsdelen. En dan zwijg ik nog over Minami’s handen, want die zijn soms echt om te huilen. Al bij al beheerst Minami haar stijl minder dan Nananan, maar de charme van Minami’s tekenstijl is naar mijn mening wel een pak groter… dit betekent echter niet dat Minami’s stijl groots is.

Het verhaal, of beter gezegd de personages zijn heel wat geloofwaardiger dan die van Everyday. Verschillende mensen uit verschillende milieus komen met elkaar in aanraking, de ene keer klikt het, de andere keer botst het, niets is natuurlijker dan dat. Maar het is vooral de hele gemoedelijke manier waarop Minami alles vertelt dat een grote charme heeft. Het komt allemaal heel ‘warm’ over en dat geeft je een goed gevoel. Toch een puntje van kritiek: de proloog over Juns spelletjes met de buurjongen is zo charmant zodat de lat redelijk hoog wordt gelegd en de rest van het verhaal dat niveau eigenlijk niet meer haalt. Ook al is de rest zeker niet slecht, het is wat spijtig.

Alledaagse tafereeltjes, het staat me wel aan. Zo heb ik al Short Program en La Vie en Rose in mijn stripbib, maar ook strips van dichter bij huis, zoals Marzi (alhoewel dat het daar voorlopig alleen nog maar rond de kindertijd draait). Ofwel kan je het genre best appreciëren, ofwel is het absoluut niets voor jou, daar zal deze manga geen verandering in brengen. Maar het is wel een aangename strip die zijn genre zeker geen oneer aan doet.

Rinosseros - 29/11/2005

- Score -

Tekeningen:

12/20

Het is charmevol, maar allesbehalve perfect.

Scenario:

13/20

Fragmentjes uit iemands leven, eigenlijk is er geen, maar bon, dat is de bedoeling niet.

Gevoelswaarde:

16/20

Het is dat Jun zo sympathiek overkomt :-)

Uitgeverij:

15/20

De uniformiteit van de Sakka-collectie begint mijn keel uit te hangen, vooral omdat ik die covers toch o-zo inspiratieloos vind… maar bon, binnenin is alles helemaal in orde, en het is zelfs de eerste keer dat alle ‘-chans’ en ‘-sans’ tot hun recht komen in een Franse vertaling. Maar dat is volledig te danken aan Minami en haar sfeerschepping.

TOTAAL

74%