Geschreven door : Wouter Porteman - Categorieën : Reviews De Stripspeciaalzaak

In de schaduwen - Boek 1

In de schaduwen - Boek 1

Als liefde strijd wordt

Ooit was Arzhur een alom gerespecteerde ridder, maar hij beging een misstap. Vandaag doolt hij half verzopen tussen herberg en slagveld. Zijn zwaard stelt hij ten dienste van wie hem betaalt. Op een dag benaderen drie oude vrouwtjes hem Ze overtuigen Arzhur om met hen mee te gaan naar een verlaten kasteel. Daar zit een prinses opgesloten, omringd door afgrijselijke monsters. Als hij de prinses redt en haar opnieuw verenigt met haar moeder zit er naast een beurs goud ook gegarandeerd eerherstel in.

Dit kon het zoveelste banale sprookje geweest zijn, maar deze strip is geschreven door Hubert. De vorig jaar overleden inkleurder van onder andere Yoanns Robbedoes-albums, 40 olifanten, Conan,... profileerde zich de laatste jaren steeds meer als een straffe scenarist. Niet alles werd vertaald, wegens net dat ene hoekje te veel af, maar het straffe Beeldschoon met het tekenaarsduo Kerascoët is wel richtinggevend in zijn werk. Ook deze In de schaduwen is een topper. Zijn sprookje begint klassiek en onschuldig en ontpopt zich al snel tot een fantastische nachtmerrie. Innerlijke monsters vechten met echte beesten. Intimiteit vecht met publiek imago. Vrije wil met gelaten determinisme. De strijd is overal.

De tekeningen worden verzorgd door die andere fantasytopper Vincent Mallié (Op zoek naar de Tijdvogel - Voor de zoektocht, De grote dode) en dat is een perfecte keuze. Mallié verstaat de kunst om het bovennatuurlijke als normaal te verkopen. Bovendien laat Hubert zijn tekenaar echt schitteren door hem voldoende ruimte te geven. Hierdoor word je continu overdonderd door prachtige prenten die elke tekst overbodig maken. Als dit de allerlaatste strip was die Hubert kon maken, is het een prachtig testament geworden. Een sprookje uit de duizend.

Onze verwachtingen voor In de schaduwen waren zeer hoog. Het is altijd geweldig als die volledig worden ingelost. Machtige strip.