Geschreven door : Rinosseros - Categorieën : Reviews De Stripspeciaalzaak

Full Metal Panic! - De reeks

Verhaal:

Het leven van Chidori Kaname verandert grondig met de komst van de nieuwe leerling Sosuke Sagara. Deze jongen komt uit een land waar nooit vrede heeft geheerst, altijd oorlog. Althans dat is wat ze haar wijsmaken. In werkelijkheid is Sagara een geheim agent van een geheime organisatie die belast is met de bescherming van Chidori. Het is immers goed mogelijk dat Chidori wel eens ontvoerd kan worden… maar door wie? En waarom? Zelfs Chidori zelf weet er het fijne niet van…

Mijn mening:

Najica, Peridot, Real Bout Highschool,... Samen met deze titels kwam Full Metal Panic! uit en neem me het niet kwalijk, ik dacht dat het allemaal hetzelfde genre was (m.a.w. grote borsten, kleine slipjes en slechte actie).

Maar nee hoor. Zeker, Chidori draagt rokjes die zo klein zijn dat het nog moeilijk een rokje kan genoemd worden en ze heeft als 16-jarige een lichaam waar menig topmodel stikjaloers op zou zijn, maar het is absoluut geen goedkope fanservice. Een blik op de openingsscène kan een verkeerd beeld geven (een douchescène), want in vijf delen is er nog geen enkele keer een pantyshot te zien geweest, noch een of andere verdwaalde tepel.

Misschien is omdat Tateo een vrouw is, ze weet in ieder geval sexy te tekenen zonder te hervallen in de fanservice-clichés. Over het algemeen is haar tekenstijl de typische mangatekenstijl met grote ogen, lang blauw haar en een perfect lichaam, maar Tateo doet alles tien keer beter dan de gemiddelde mangaka. Het doet mij dan ook besluiten dat dit een van de best getekende reeksen is die ik ken.

Het scenario is wat anders. Het eerste deel is een aaneenschakeling van dezelfde gags, vanaf deel twee komt er eindelijk een plot in de manga voor en dat zorgt wat voor meer afwisseling. Maar algemeen gezien is het scenario een beetje te slap. Met een andere tekenaar zou dit niet meer zo gemakkelijk weglezen. Ook al omdat op Sosuke en Chidori na de meeste andere personages maar flauwe aftreksels zijn van het standaardpersonage op de tweede rij.

Begrijp me niet verkeerd, ik neem een FMP met plezier vast en het leest steeds opnieuw leuk weg, maar dat komt volgens mij meer door het tekenwerk dan door het scenario. Met andere woorden: Full Metal Panic! top op tekenvlak en matig wat het scenario betreft. Mensen die dus een dijk van een verhaal zoeken blijven beter weg. Al wie al eens een luchtig, nietszeggend (nu bon, nietszeggend… een kleine driehoeksverhouding) en goed getekend verhaal wil kan FMP zonder problemen aanschaffen.

Rinosseros - 19/2/2006

- Score -

Tekeningen: